Wat betekent de komst van deze nieuwe hoofdredacteuren voor de lezers- en adverteerdersmarkt?
Jan Dijkgraaf: 'Bij NRC en NRC Next waren en zijn ze zo blij met zichzelf, dat ik daar geen grote veranderingen op de lezers- en adverteerdersmarkt verwacht. Met name de redactie van de 'grote' NRC is een mammoettanker op open zee. Van Christiaan Ruesink bij het AD verwacht ik veel. Het sportkatern van het AD heeft hij prima gedaan, zeker als je in ogenschouw neemt met welk dor hout hij daar...
lees verder
Wim van der Peet: 'Vier nieuwe hoofdredacteuren bij vier titels van Van Thillo's Persgroep. Er waait daar sinds vorig jaar een frisse wind. Deze wisselingen van de wacht zijn dus niet geheel onverwacht. Minder sturing vanuit ivoren torentjes, meer een open blik naar de lezers- en advertentiemarkt.'
Mels Dees: 'De vraag is: hoeveel ruimte krijgen de hoofdredacteuren van "hun" eigenaren, om in te spelen op de veranderde wensen van lezers en adverteerders. In Nederland hadden van oudsher (publlieke) omroepen en kwaliteitskranten de belangrijkste rol in de primaire nieuwsvoorziening. Nederland werd evenwel één van de weinige landen waar die positie met "just enough journalism" werd over...
lees verder
Geert-Jan Bogaerts: 'Ik denk dat het in principe weinig uitmaakt – de lezers- en adverteerdersmarkt is minder ‘maakbaar’ dan een hoofdredacteur zou willen. Die markten zijn onderhevig aan invloeden die buiten het bereik van een uitgever of krantenconcern liggen. Hooguit zou je kunnen zeggen dat vers bloed wellicht gaat zorgen voor een frisse kijk op de zaken, en wat nieuw elan. Dat geldt dan...
lees verder
Peter Luit: 'Ik denk dat jonge nieuwe hoofdredacteuren crossmedialer zullen opereren in vergelijking tot hun voorgangers. Of dat zowel redactioneel als commercieel is, zal sterk afhangen van de traditie van de uitgever. Nieuwe hoofdredacteuren zouden naast het crossmedialistisch denken ook nieuwe inzichten moeten ontwikkelen op het gebied van verdienmodellen voor on-line en dus veel...
lees verder
Ton Verlind: 'De - nieuwe - hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad zei in een interview met Business Newsradio, dat hij was aangesteld omdat hij een goed gevoel heeft voor de tijdgeest. Uitgever Van Thillo zocht zogezegd iemand van de nieuwe generatie. Ik kon er in het gesprek niet precies achterkomen wat daarmee bedoeld werd. Zijn de uitgevers op zoek naar hoofdredacteuren, die in staat zijn...
lees verder
Willem van Hees: 'De kroonprins van de Nederlandse journalistiek is hoofdredacteur van NRC Next geworden. In de Volkskrant van 21 juli zegt de filosoof Rob Wijnberg: “Het was eigenlijk begonnen met een grap.” Schertsend zei hij tegen directeur-uitgever van NRC Media Hans Nijenhuis dat hij de baas wilde zijn van de junior krant. Ik visualiseer me dat Wijnberg de NRC-baas tegenkomt bij de lift en...
lees verderBron: Nederlands MediaNetwerk
Geen opmerkingen:
Een reactie posten